Studentewelzijn & VR

 

Virtual Reality in de Gezondheidszorg: Een Nieuwe Benadering

Hoe Virtual Reality Stress en Pijn Vermindert: Innovaties in de Gezondheidszorg

Virtual Reality (VR) klinkt misschien futuristisch en als iets dat alleen voor de gamewereld is weggelegd, maar wist je dat VR een enorme impact heeft op de gezondheidszorg? Van het behandelen van angststoornissen tot het verlichten van chronische pijn, VR bewijst steeds meer zijn waarde voor mentale en fysieke gezondheid. In dit artikel duiken we dieper in op de wetenschappelijke onderbouwing van VR en onderzoeken we hoe VR-oplossingen, zoals Reducept, bijdragen aan het verminderen van stress en pijn.

Wat is VR in de Gezondheidszorg?

In de gezondheidszorg wordt Virtual Reality (VR) gebruikt om patiënten onder te dompelen in volledig interactieve virtuele omgevingen. Denk aan het simuleren van een rustgevend strand of het begeleiden van een patiënt door een meditatie. Deze omgevingen helpen patiënten om te ontspannen, hun stress te verminderen en zelfs pijn te verlichten door hun aandacht af te leiden van pijnlijke ervaringen. Recent onderzoek toont vann het UMCG Universitair Centrum Psychiatrie aan dat VR-therapieën een aanzienlijke impact kunnen hebben op zowel mentale gezondheid als pijnmanagement.

VR als Therapie voor Angst en Stress

Een van de belangrijkste toepassingen van VR is de behandeling van angststoornissen en stressgerelateerde problemen. VR biedt patiënten de mogelijkheid om in een gecontroleerde, virtuele omgeving hun angsten onder ogen te zien, zoals hoogtes of sociale situaties. Deze "exposure therapy" wordt al jaren succesvol toegepast en helpt patiënten om geleidelijk te leren omgaan met hun angsten. In eerdere onderzoek van Anderson et al. (2013) is aangetoond t dat VR-therapie effectief is voor het behandelen van sociale angststoornissen. In deze studie werden patiënten blootgesteld aan virtuele sociale situaties, zoals openbare toespraken, en de resultaten lieten een aanzienlijke afname van angstniveaus zien. 

VR voor Pijnmanagement: Het Voorbeeld van Reducept

Naast mentale gezondheid wordt VR ook steeds meer gebruikt voor pijnbestrijding. Reducept, een innovatief VR-platform, helpt patiënten bij het managen van chronische pijn door hen in een virtuele omgeving te plaatsen waarin ze pijneducatie en ontspanningsoefeningen krijgen. Patiënten melden dat hun pijnervaring aanzienlijk wordt verminderd door hun aandacht af te leiden naar de rustgevende virtuele wereld.

Hoffman et al. (2011) onderzochten het gebruik van VR bij brandwondenpatiënten tijdens pijnlijke behandelingen en ontdekten dat VR de pijnperceptie aanzienlijk vermindert doordat patiënten zich kunnen concentreren op de virtuele omgeving in plaats van hun pijnlijke situatie. 

VR voor Mentale Gezondheid: Een Sterke Invloed op Stress

Niet alleen pijnpatiënten, maar ook mensen die te maken hebben met stress of angst kunnen profiteren van VR. Virtuele omgevingen, zoals serene natuurbeelden of kalmerende meditaties, helpen gebruikers volledig te ontspannen. Deze toepassingen hebben een bewezen positief effect op het verminderen van stress en angst.

Uit onderzoek  naar VR voor deelnemers met hoogtevrees die aan VR-therapie werden blootgesteld, ervoerden deze mensen een significante afname van hun angst na de sessies.

Stressreductie bij Studenten door VR

Ook in de academische wereld wordt VR steeds vaker ingezet om stress onder studenten te verlagen. Vooral tijdens stressvolle periodes, zoals tentamenweken, kan VR helpen studenten te ontspannen en hun stressniveau te verlagen. Studenten die regelmatig VR-sessies gebruiken, melden een beter vermogen om met stress om te gaan dan studenten die traditionele ontspanningstechnieken gebruiken. Ook blijkt dat VR als afleidingstechniek effectief is voor het verminderen van stress bij kinderen tijdens medische procedures, wat vergelijkbaar is met de aanpak voor studenten in stressvolle situaties. 

Langdurige Voordelen van VR voor Mentale Gezondheid

Hoewel VR op korte termijn al voordelen biedt, is er ook bewijs dat het langdurige positieve effecten kan hebben. Patiënten die regelmatig VR-oefeningen doen, leren niet alleen beter omgaan met acute stress, maar zien ook op lange termijn verbeteringen in hun vermogen om met stressvolle situaties om te gaan.

- **Rizzo et al. (2010)** onderzochten de effecten van VR bij veteranen met posttraumatische stressstoornis (PTSS) en ontdekten dat VR-therapie de symptomen van PTSS aanzienlijk kan verminderen op de lange termijn. [Link naar studie](https://www.rehab.research.va.gov/jour/10/476/pdf/rizzo.pdf).

Conclusie: De Toekomst van VR in de Gezondheidszorg

Virtual Reality biedt enorme mogelijkheden om zowel mentale gezondheid als fysieke pijn te verbeteren. Innovaties zoals Reducept laten zien hoe VR effectief kan zijn voor chronische pijnbestrijding, terwijl andere studies aantonen dat VR een krachtig hulpmiddel is voor stressreductie en angstbeheersing. Naarmate de technologie blijft evolueren, zullen we waarschijnlijk nog meer toepassingen zien voor VR in de gezondheidszorg, van therapie tot preventie van mentale en fysieke aandoeningen.

 

Of je nu een student / medewerker bent die stress wil verminderen of een patiënt die te maken heeft met chronische pijn, VR biedt een veelbelovende toekomst met tastbare resultaten. De wetenschappelijke onderbouwing is duidelijk: VR is niet langer een tool van de toekomst, maar een effectieve oplossing voor de problemen van vandaag.

---

### Referenties:
1. Anderson, P. L., et al. (2013). Virtual reality exposure therapy for social anxiety disorder: A randomized controlled trial. *Journal of Consulting and Clinical Psychology*, 81(5), 751–760. [Link naar studie](https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23875729/)
2. Hoffman, H. G., et al. (2011). Virtual reality pain control during burn wound debridement in the hydrotank. *The Clinical Journal of Pain*, 27(4), 357–365. [Link naar studie](https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21460705/)
3. Freeman, D., et al. (2017). Automated psychological therapy using immersive virtual reality for treatment of fear of heights: A single-blind, parallel-group, randomised controlled trial. *The Lancet Psychiatry*, 5(8), 625-632. [Link naar studie](https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2215036618302228)
4. Tarrant, J., et al. (2018). Virtual reality distraction for acute pain in children. *Journal of Pediatric Psychology*, 43(2), 181-191. [Link naar studie](https://academic.oup.com/jpepsy/article/43/2/181/4825367)
5. Rizzo, A. S., et al. (2010). Virtual reality applications for combat-related posttraumatic stress disorder. *The Journal of Rehabilitation Research and Development*, 47(6), 637-652. [Link naar studie](https://www.rehab.research.va.gov/jour/10/476/pdf/rizzo.pdf)

---

Ontdek meer over NoStressVR

Ervaar zelf de kracht van Virtual Reality in het bevorderen van studentenwelzijn. Neem contact met ons op voor meer informatie!