Pilot Onderzoek

Welkom bij het pilotonderzoek van NoStressVR, een innovatief project gefinancierd en uitgevoerd aan de Hogeschool van Amsterdam. Ons onderzoek richt zich op de effectiviteit van Virtual Reality (VR) bij het verminderen van stress en het bevorderen van concentratie bij HvA-studenten en -personeel.

Onderzoek | VR als hulpmiddel tegen stress en ter bevordering van concentratie
Psychische klachten zoals stress, faalangst en burn-out komen veel voor onder studenten, en vaak krijgen zij niet de hulp die ze nodig hebben. Bestaande programma's, zoals boeken en workshops, zijn niet altijd effectief voor iedereen. Maar met behulp van innovatieve technologieën zoals Virtual Reality (VR) kan mogelijk een bredere groep studenten worden bereikt en op een laagdrempelige manier worden ondersteund.

 

HvA x Mentale Gezondheid
Naznin Musa ontwikkelde een pilot waarbij VR-technologie wordt ingezet om stress onder studenten te verminderen of weg te nemen, en hun concentratie te bevorderen. Het project, dat mede gefinancierd is door het Innovatiefonds FBE, heeft als doel studenten met lichte mentale gezondheidsklachten sneller en effectiever te helpen.

 

Naznin was betrokken bij verschillende commissies, zoals de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) en de Commissie Diversiteit en Inclusie (D&I). Ze merkte op dat er tijdens de coronaperiode veel over studenten werd gesproken, maar zelden met hen. Volgens Naznin is het studentenwelzijn na corona weer op de achtergrond geraakt, terwijl dit een probleem is van alle tijden, niet alleen tijdens crisissituaties. “Studentenlevens zijn complexer dan twintig jaar geleden,” stelt ze, verwijzend naar de toename van prestatiedruk en financiële stress onder jongeren​.

 

Onderzoek van bijvoorbeeld de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en het Trimbos-instituut bevestigt dit. Studenten ervaren steeds meer psychische druk en de complexiteit van hun leven neemt toe door hoge studielasten, bijbanen en sociale verwachtingen. Uit het rapportMentale gezondheid studenten tijdens corona” bleek ook dat psychische problemen bij studenten zijn toegenomen tijdens en na de pandemie, met een aanzienlijke stijging van het aantal meldingen van stress en burn-out​.

 

Onderzoeksfocus

Het onderzoek richt zich op het meten van stressniveaus bij studenten, zowel vóór als na het gebruik van VR, om te analyseren in hoeverre VR kan bijdragen aan het verbeteren van hun welzijn en mentale gezondheid. Door deze gegevens te onderzoeken, willen we de effectiviteit van VR bij stressreductie beter begrijpen en tegelijkertijd ontdekken hoe dit kan bijdragen aan een verbeterde concentratie.

Daarnaast biedt dit project studenten een toegankelijke manier om open gesprekken aan te gaan over mentale gezondheid. Vaak kunnen eenvoudige vragen zoals "Hoe gaat het met je?" al helpen om moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken. Omdat veel studenten het plannen van een afspraak met een psycholoog of decaan als een hoge drempel ervaren, kunnen informele gesprekken onderling een belangrijk rol spelen in het sneller erkennen en bespreken van problemen rondom mentale gezondheid.

 

Doel van de Pilot 

Zoals Naznin uitlegt, is het primaire doel van deze pilot om studenten op een veilige manier te laten oefenen met stressvolle situaties via een Virtual Reality-behandelgame, zonder directe consequenties. "We willen niet alleen stress verminderen, maar ook onderzoeken of VR kan helpen de concentratie van studenten te verbeteren," legt ze uit. Dit gebeurt op een laagdrempelige manier, zonder op de stoel van de psycholoog of professional te zitten. Het doel is om studenten te ondersteunen in hun dagelijkse uitdagingen en hen praktische hulpmiddelen te bieden voor hun mentale welzijn, zonder dat er sprake is van een volledige behandeling zoals bij professionele therapieën.

Deze aanpak biedt een eerste stap in de richting van bredere toepassingen van VR in onderwijs en mentale zorg, met veelbelovende resultaten in de eerste onderzoeksfase!

Stressreductie met Oculus Quest Pro: Tripp Escape en Galactic Vision

In dit onderzoek hebben we gebruikgemaakt van de Oculus Quest Pro VR-bril in combinatie met de games van Tripp Escape  '' Conscious Existence'' en Galactic Connections. Deze games zijn zorgvuldig gekozen vanwege hun unieke aanpak in stressmanagement, ontspanning en mentale gezondheid. Tripp Escape biedt een immersieve ervaring die mindfulness en ademhalingstechnieken combineert om focus en ontspanning van de gebruiker te bevorderen. Galactic Vision, aan de andere kant, creëert een meer speelse, maar toch rustgevende omgeving waarin gebruikers visueel worden gestimuleerd om zich te concentreren en stress te verminderen. Beide toepassingen spelen een belangrijke rol in het onderzoeken van de impact van VR op het verminderen van stressniveaus bij studenten en medewerkers.

VR als middel tegen stress en ter bevordering van concentratie
Het gebruik van VR in de gezondheidszorg is niet nieuw; het wordt al met succes toegepast bij angststoornissen en chronische pijn. Wat deze pilot uniek maakt, is de focus op studenten en studiegerelateerde stress. Door studenten in een virtuele omgeving te laten oefenen met uitdagende situaties, kunnen ze vaardigheden ontwikkelen om stress te beheersen en hun concentratie te versterken.

Meer informatie over de toepassing van VR in de gezondheidszorg

 

(Nog) geen behandeltool, maar een stap in de goede richting

Hoewel de VR-games die in deze pilot worden gebruikt nog niet klaar zijn om als volledige behandeling ingezet te worden, laten de eerste onderzoeksresultaten veelbelovende signalen zien. Zoals Naznin aangeeft: "De impact van deze innovatieve aanpak is significant, en we hopen dat dit het begin is van een bredere inzet van VR in het onderwijs.'' Dit biedt hoop voor de verdere ontwikkeling van VR als hulpmiddel in zowel onderwijs als mentale zorg.

Financiering

Dit project heeft een subsidie van €10.000 ontvangen van het FBE Innovation Fund van de Hogeschool van Amsterdam. Deze middelen stellen ons in staat om ons onderzoek voort te zetten en bij te dragen aan een stressvrije omgeving voor studenten en medewerkers. 

Met deze pilot streven Naznin & Maab ernaar de effectiviteit van VR als hulpmiddel tegen stress en concentratieproblemen aan te tonen en zo bij te dragen aan een gezondere leeromgeving voor studenten aan de Hogeschool van Amsterdam.

 

Initiatiefnemers: Naznin Musa

Projectmedewerker: Maab Dafa'Allah
Term: #Mentale weerbaarheid #veerkracht #virtual #reality #mentalhealth #education #students
Datum initiatief: [november 2023]

Meer weten over onze onderzoek?

Wil je bijdragen aan het verminderen van stress onder HvA-studenten en -personeel? Sluit je aan bij ons innovatieve project en help mee aan een stressvrije toekomst.